Sunday, February 8, 2015

TED

بسم الله الرحمن الرحیم
TED

یکی از پرفایده ترین کارهایی که در زندگی ام انجام دادن (بعد از مطالعه و دیدن فیلم)، بحث کردن بوده است.
به فراخور محیط هایی که در آن بوده ام با افراد زیادی از طیف های فکری گونه گون هم بحث شدم و از خرمن هر بحثی توشه ای بر گرفتم. هنگام بحث بسیار جدی به نظر می رسم. آن چنان که گویی پیش فرض های بحثم را لایتغیر یافت کرده ام. این امر سبب می شود مخاطب ام هر چه در چنته دارد رو کند تا مرا متقاعد کند که اشتباه می کنم!
اما من در واقع بحث می کنم تا بدانم کدام پیش فرض ام، آنچنان که گمام می بردم، اساسی نداشته است! مخفی نمی کنم که هم زمان مایل هستم مخاطب بحث هم در نهایت امر اندکی در پیش فرض های درست انگاشته شده اش شک کند!

آری من در انچه پیش فرض بدیهی می دانم، شک دارم.
 پارادوکس است.آری. اما گویا پارادوکس ها (جمع نقیضین) محال نیستند و از آنچه تصور می کردیم غیر قابل انکار ترند!
***
اما اگر روزی به این فکر افتادید که این شیوه را برای جستجوی حقیقت (اگر حقیقتی در نهایت امر وجود داشته باشد!) به کار برید و حاضر نیستید زیاد هم هزینه دهید، هنگام انتخاب مخاطب خود، قدری تامل کنید.
از پس تجربه می گویم: چه بسا در حالی که شما در حال بازبینی مجدد "پیش فرض ها" و نگاه دوباره به "درست انگاشته شده" هایتان هستید، مخاطبتان در درجه ی انتهایی باور به پیش فرض هایش باشد! نتیجه روشن است: شما تکفیر میشوید!
این بلای بزرگی است.
 آدم ها خود سانسوری خواهند کرد، چون جانشان را در معرض تهدید می بینند. از آن جهت که عده ای تمامت خواه پاره ای عقاید شخصی شان را حقیقت محض یافته اند و بر مبنای آن حاضرند خون مخالف نظرشان را مباح کنند!
***
 اگر ما همچنان که خود را دست یافته به حقیقت (نه  همه ی حقیقت) بدانیم، و برای دیگران نیز سهمی قائل باشیم، آنگاه به خاطر باور های درست انگاشته شده ی حتمی خودمان، دیگران را متضرر نخواهیم کرد. فهم این مطلب ثقیل نیست، عمل بدان مشکل است. شنیدن حرف مخالف ما را سخت می اید تا آنکه که به جای بحث، حکم ارتداد صادر می کنیم. تا این مسیر و این روش را اصلاح نکنیم، خشونت زاده خواهد شد! چه بخواهیم، چه نخواهیم.
***
 سایت خوبی هست به نام TED (مخفف :technology entertainment design).
 با این شعار: TED: Ideas worth spreading

شما در این سایت می توانید در مورد موضوعات مورد علاقه ی خودتان جستجو کنید و ارائه هایی جالب از آنها که سالها با موضوع مورد علاقه ی شما سر و کار داشته اند، ببنید. بسیاری از آنها زیر نویس دارند و می توانند به راحتی دانلود شوند.
من با اولین دغدغه ام جستجو کردم: PURPOSE OF LIFE!
و به سراغ اولین نتیجه ی جستجو رفتم! حرف های جالبی است. پیشنهاد می کنم ببینید و یشنوید و نظر خود را در رابطه با ان با بقیه به اشتراک بگذارید:
آدرس لینک مذکور با عنوان "اجازه دهید مذهب (همه مذهب ها) در مدرسه تدریس شود:
https://www.ted.com/talks/dan_dennett_s_response_to_rick_warren

علی اکبر نوری
تهران

بهمن 93

No comments:

Post a Comment