Saturday, April 18, 2015

Famous Quote

بسم الله الرحمن الرحیم
Famous Quote

اینگونه به ذهن می رسد که بشر در قرون اخیر، مسیری متفاوت از اسلاف اش را برگزیده است. اما به گمان من تنها بر سرعت تحولات افزوده شده و ما پیروان همان سیستم ژنتیکی هستیم که تجربه ی هزاران سال حضور بشر را در کره ی خاکی با خود به همراه دارد.
***
شبکه های اجتماعی، نماد این روزهای دنیای مدرن ما، انعکاس مطلبی است که بیان شد. ذکر یک مورد متداول در این شبکه ها جالب خوهد بود:
حجم مطالبی که در هر لحظه با نام Famous Quote (نقل قول مشهور) انتشار می یابند و مورد توجه قرار می گیرند، شگفت آور است.
 اما دلیل اینکه چرا این پدیده از دید نگارنده، جا پای گذشتگان گذاشتن و نوعی عقب گرد دیده می شود، بر عکس چیزی که نشان داده می شود، این است که ما به جای توجه به "سخن" به "گوینده ی سخن" اهمیت می دهیم.
***
دکتر حسابی، متخصص فیزیک است اما چرا باید نظر او در مورد سایر جنبه های زندگی، بیشتر از نظرات دیگران، برای ما مهم باشد؟ انیشتن به همین ترتیب. پرفسور صمیعی متخصص مغز و اعصاب است، اما چرا نظر او در مورد خوشبختی، از رفتگر و بقال سر کوچه، برای ما مهم تر است؟! استیون هاوکینگ، استیو جابز، جانی دپ، آبراهام لینکلن، چمران، مریلین مونرو و هزاران آدم مشهور در زمینه هایی غیر از تخصص خود سخن می گویند و متاسفانه ان حرف ها، به خاطر نویسنده هایشان محبوب می شوند، نه به خاطر خوب بودن و تخصصی بودن آنها و بدون انکه از فیلتر نقد ما بگذرند.
شاید اشکال کار ان است که ما چون اجدادمان نگاه می کنیم: در گذشته، پزشکان یا همان حکیمان، بیش از سایر دانشمندان مورد توجه بودند. آنها برای علاج مردم نسخه می پیچیدند، و هم زمان مردمان، سایر نظرات انها را در جنبه های دیگر زندگی، معتبر می دانستند.
به راستی ما این روزها همانگونه عمل نمی کنیم؟!
من به تعریف خوشبختی اگر توسط فیلسوفی بیان شده باشد، به نگاه یک جامعه شناس در مورد روابط انسانی و به معنی عشق از دید یک روانشناس، حتما" با دیده ی توجه نگاه می کنم، اما نظر فلان بازیگر سینما، متخصص برنامه نویسی یا موسیقی دان معروف، هر چه قدر هم که در تخصص خودش بالاترین رتبه را داشته باشد، تنها نظری خواهد بود بین بقیه نظر ها، بدون هیچ اعتبار افزون تری.
***
این روزها آدم ها متن بلند بالا را تاب نمی آورند. مطلبی اگر طولانی باشد، هیچ رغبتی را به خواندن ایجاد نمی کند. آنچه متداول است، عکس هایی است که جمله ای از یک فرد مشهور، در غیر از تخصص اصلی اش، روی آن نقش بسته و ما برای آنکه ثابت کنیم در دنیای مجازی زنده هستیم و نفس می کشیم، انها را لایک می کنیم و به اشتراک می گذرایم...

 علی اکبر نوری
29 فروردین 94

تهران

No comments:

Post a Comment